Breidvika (Rebbenesøya)

Beliggenhet
På vestsida av den nordlige delen av Rebbenesøya, rett øst for Sørfugløya

Beskrivelse
Breidvika er en underlig "fugl" i yttersida-floraen. I Rebbenesøyas steile og ugjestmilde nordvestside åpner det seg plutselig en halvannen kilometer lang sandstrand med en frodig dal bak som mest av alt minner om Edens hage. En fargerik, bugnende lunge midt i alt det barske.

Adkomst
Korteste padleveg er fra Engvik, men det innebærer ferge etc. Mer brukt startpunkt er Skarsfjorden, med etterfølgende kryssing av Skagesundet. Padle opp langs vestsiden av Rebbenesøya, forbi Engvik og videre nordover. (Se også turbeskrivelsene Bratt, bløtt og behagelig - tur/retur Breidvika og Fire strender... og et bryllup.)

Utsikt/sol/klima
Breidvika har sol det meste av døgnet, og en fantastisk utsikt mot vest, mot Sørfugløya og Sandøya. Den optimale plassen å nyte midnattsola. Men stranda er vindutsatt, og brenningene gjør at du bør følge litt med på værmeldinga. Det kan bli langt å gå over fjellet til Engvik.
Gryteformen gjør at det kan bli godt og varm innover dalen på en sommerlig godværsdag. En perfekt plass å leke Adam og Eva.

Landingsforhold
Mange har opplevd å gå rundt under landingsforsøk i Breidvika. Tungsjøen gir bølgene ofte ekstra kraft over den langgrunne sandstranda, og du bør ha gode støttetak- og surfe-kunnskapen hvis du kommer i bakkant av en god vestlig kuling. Tips: Se litt på vindretningen. Den delen av stranda som ligger i "ly" for hovedvindretningen pleier å være LITT snillere. Imidlertid finnes det en "facit" hvis du har oversikt over tidevannstabellen: Hvis du beregner ankomst rundt flo kan du padle helt inn elva som ligger i venstrekant av stranda. I stedet for å ligge på tvers og få kajakken fylt av sand og vann i et forsøk på å komme deg ut før dragsuget tar deg med ut igjen, kan du padle gjennom en tre-fire bølger og ende opp i en idyllisk, stilleflytende elv, omgitt av nydelige teltplasser.

Telting
Det er gode teltplasser på gressbakken langs hele stranda. Men venstresida (elva og gressbakken på innsiden av den) og høyresida (litt til høyre for sjølve stranda, på en lun gresslette) er mine favoritter.

Vann
Begge de to teltplassene over har godt med vann: På venstresida står du midt i drikkevannet, på høyresida renner det en bekk midt på sletta. Godt med vann hele sommersesongen.

Brendsel
Det pleier å være godt med rekved

Turmuligheter
Masse flotte fotturmuligheter innover dalen. Men en desidert høydare er å tinderangle alle toppene som omgir Breidvika. Start i sør og klyv deg rundt nordøstover. En del bratte og eksponerte passasjer på første 1/3-del av turen, deretter flater terrenget ut. Fantastisk utsikt, fantastisk tur!

Fiske/fangst
En del fine seigrunner rundt skjærene rett sørøst for Sørfugløya. Sjeldent svart hav.