Det du ser på bildet til høyre eksisterer ikke. I det minste ikke offisielt. For i Balsfjord kommune finnes det per i dag (2012) bare en eneste lovlig snøskuterløype, og den ligger i Tamokdalen. Milevis unna Malangen, hvor noen av disse bildene ble tatt i mars 2009.
Men uoffisielt? Bildene under taler vel for seg sjøl. Et titalls førere hadde satt hverandre stevne denne helga, og området rundt Kvannfjellets tindfot var omgjort til noe som minnet mye om en motorcrossbane. 'Kvannfjellet skuterpark'...
I tillegg tok skuterkaravanen seg stadig vekk avstikkere for å utforske ytterligere, urørte kvadratkilometer. Langt ned i bygda gikk turene - før de gravde seg opp høyspenttraseen og inn på plattået igjen. Da kvelden var omme var hele området - fra toppen av Kvannfjellet og helt ned til fjorden - dekorert med skuterspor på kryss og tvers. Jeg fant bare igjen rester etter skisporet mitt på veg hjem til dusjen.
Tre år seinere har omfanget av kjøringen bare eskalert. Antallet skutere virker å være tilnærmet det samme, men områdene som er tatt i bruk har økt betydelig i omfang. Noe en overflyving med inngåanes SAS-maskin i slutten av april kunne avsløre: Skuterspor absolutt over alt på Slettind og Kvannfjellet, på alle topper og i alle lier - og ikke bare ett spor på hvert sted, men mange. Noe som tyder på at kjøremønsteret i hvert fall er uendret: Flokk-strategi, akkurat som silda. Dess flere som er samlet i ett og samme område, dess større er sjansen for at de fleste slipper unna ved en eventuell kontroll.
Hva er problemet?? En kompis på Svalbard stilte meg spørsmålet. Han kjører skuter, driver med bikkjer og går på ski. Og skjønner ikke hvorfor det ikke går an å holde på med alle tre hobbyene samtidig, uten at det oppstår konflikter. 'Her oppe er det ingen som klager!' Kan det ha med plassen å gjøre? Malangshalvøya er grovt regna 30 km lang og 15 km brei, og når du har trukket fra bebyggelse og dyrka mark, skog og ulente og utilgjengelige områder så står du igjen med et kjerneområde som tilsvarer en liten dagsmarsj i Dividalen. Med andre ord: Et ganske begrensa rekreasjonsområde som skal betjene et stort antall brukergrupper. Og da kreves det smidighet og fleksibilitet. Løselig organisert motorsport uten geografiske grenser er neppe et godt eksempel?
Når vårsola kaster de første, varmende strålene over kritthvite vidder rykker det i beina på noen og en hver. Som gammel motorsyklist med lettere avhengighetsforhold til lukten av varm asfalt skjønner jeg dem veldig god - beltefolket. Beruselsen i det første, skikkelige pådraget - når forhjulet/meiene forlater underlaget og motorkraften trør deg framover som en knyttneve.
Men der stopper også forståelsen. For mens det fremdeles er lovlig å kjøre sykkel (sjøl om forsikringspremien er reinspikka plyndring) så kjemper skuterfolk på 'avveie' i motbakke: Lovverket gir lite spillerom for varianter av 'privat initiativ'.
På mange måter er snøskuterdiskusjonen en klassisk 'hva kom først - høna eller egget' diskusjon. For har du først skuter så vil du jo naturligvis bruke den! Og da er det fort gjort å glemme at du mange steder kjøper scooter til et ikke-eksisterende løypenett. (I håp om at det kanskje - på en mirakuløs måte skal dukke opp et? Ut fra begrunnelsen: 'Nå er det så mange skutere her at nå trengs det løyper.'
Men du blir neppe bønnhørt, for i utkastet til ny motorferdsellov kommer det en skjerping, ikke en oppmykning av reglene: 'Motorferdsel for fornøyelsens skyld (rekreasjonskjøring) og generell persontransport blir ikke tillatt. Det blir ikke åpnet for etablering av rekreasjonsløyper for snøskutere i større deler av landet enn i dag.'
Mens antallet registrerte skutere i Norge har gått rett i taket etter 2003 (da var tallet ca. 53.599 - samt anslagsvis 15-20% uregistrerte. I 2011 var det økt til 70.960.) så har ikke det tilgjengelige løypenettet vokst tilsvarende. Med andre ord: Flere og flere skutere - men ikke noe mer plass.
Du finner kart og annen info om skuterløyper i Troms på Fylkesmannens nettsider.
Kanskje ikke så rart at en del velger å kjøre ulovlig. Sjansen for å bli stoppet/kontrollert har dessuten vært ganske liten de siste årene. I tillegg velger noen å prøve å kjøre fra lovens lange arm når det først dukker opp noe med blålys.
Vi som ferdes mye i fjellene rundt Tromsø har sett en rivende - og lite hyggelig utvikling. Jeg husker godt første gang vi traff på en snøskuter i Lyngen, tidlig på åttitallet. Øverst oppe på Steindalsbreen sto han og strakk på beina - pioneren, da vi kom svingende ned brefallet fra Ellendalstind. Han rakk akkurat å komme seg på skuteren og forsvinne ned breen med en hale av blå eksos.
Etter den tid har de klatret høyere og høyrere - snøskuterfolket - ved hjelp av flere hestekrefter og bredere belter. Det tok noen år før vi fant de første skutersporene på toppen av Jiehkkevárri, og i dag er kun de bratteste og mest utilgjengelige toppene som får være i fred. Det er litt absurd å stå midtveis oppe på Daltinden og se rett over Lyngsdalen mot toppflanken på Rundfjellet, hvor skuterne boltrer seg i stadig brattere 'high-marking' slynger. Eksemplene er mange - og dekker hver en avkrok av fylket. Få - om noen - plasser i høyden kjøres det lovlig.
Så - hvem er de, skuterfolket? Svaret er like sammensatt som for befolkninga for øvrig. Og omfatter mye mer enn et lite, aktivt og synlig 'high-marking'-miljø. I tillegg til de som har et mer eller mindre 'offisielt' transportærend i nærmiljøet (svigermor til snøborgen, saltstein til sauan) treffer vi stadig vekk på smilende, vinkende familiefolk i løypene på innlandet - på veg opp Parasdalen, eller ferdig rigga rundt grillene i solgropa øverst i dalen, i lag med 'halve' bygda. Den lovlydige delen som har full kontroll på regelverket: 'Generelt regnes skuterløypetraseen som et belte på 30 meters bredde (15 meter til hver side for stakene). For leirslagning er det likevel anledning å kjøre inntil 300 meter ut fra løypetraseen. Det betinger imidlertid at det kun kjøres rett ut fra løypetraseen og at det faktisk slås leir, og at det kjøres rett tilbake til løypa etter at leiropphold er avsluttet'.
Jeg tror for øvrig at det er få som vil fornufts- og småkjøringa til livs, sjøl om noe av den kanskje - stivbeint og formelt - heller ikke er lovlig per i dag? Men å overbyråkratisere 'et nødvendig ærend' blir i hvert fall overkill i mitt haue. Voksne folk må få lov til å bruke sunn fornuft - og et egna transportmiddel. Jamfør 'smidighet' i et tidligere avsnitt. - I utkastet til ny motorferdsellov lempes det på kravene til næringskjøring. Kravene til dokumentasjon mykes opp, og det blir lettere å få tillatelse til motorferdsel i forbindelse med utmarksnæring. Grunneiere slipper blant annet å søke tillatelse til transport av ved og tømmer på egen eiendom.
Men tilbake til 'high-marking'-ungdommen. Som kanskje får første barneskuteren før de har lært å gå - og som avanserer til voksenskuter lenge før de er gamle nok til å ta lappen (det er 16 års aldersgrense og førerkortkrav for 'stor' skuter). Lokale - og urbane - helter som fort blir lei av å teste kjøretøyet på jordene til far eller mellom hytta og bilen - og som lengter etter større utfordinger og bredere - og brattere flanker.
|