piltilbake Brenn(brann)heit sommerstart

Siste om restaureringen

Endelig skulle jeg få tid til å montere de nyinnkjøpte vinduene! - Etter flere år med oppskrapa, stadig mer utette, utvendige plaststriper - opphavet til mye irritasjon - og mange lekkasjer. I løpet av en kjølig helg i midten av juni ble stikksag, håndsag og grov trefil tatt i bruk for å lage større lysåpninger - før rammene av aluminium ble iført sikaflex-pakning og skrudd fast.

Etterpå kunne jeg - med kaffekopp i hånd - stå på nabobrygga i lav kveldssol og nyte synet av de lekre, sotfarga nykommerne. - Men før det hadde gått et døgn skulle det vise seg å gå troll i ord - sotmessig.

Jeg dro rett ned i båthavna etter jobb. Ville utnytte penværet til å renskjære sikaflexen rundt de to siste vinduene - akkopagnert av pulverkaffe og naboprat. Men ettermiddagen skulle vise seg å bli helt annerledes.

Jeg skjønte det med det samme jeg fjerna luka - noe var forferdelig galt. Først forsto jeg ikke hva - bortsett fra at det var merkelig mørkt nede i salongen- til tross for nye vinduer og gardiner til vask. Og da først kjente jeg den - lukten av smelta plast og brann.

Det tok enda noen åndeløse sekunder før jeg hørte den kjente klikkelyden fra Wallas Safeflame ceramic 100-en, den lukka parafinbrenneren som i sin tid erstatta den gassbaserte komfyren.

Etter å ha sett en båt på Shetland få lagt til noen cm i alle retninger etter en gasseksplosjon har jeg stor respekt for gass under dekk. Så stor at det eneste som finner vei ned i salongen er en og annen lighter.

Det ulma knapt i restene etter det som hadde vært en plansliper og et knippe skrujern, men restene var fremdeles glodvarme og deformerte. Det samme var lysarmaturen over benken og restene etter noe plastservise og et par brødfjøler som hadde kommet for nær varmekilden. Og absolutt alt over en meters høyde var dekket av et tjukt lag med sot.

Og årsaken? Jeg har et par teorier:

Versjon en er resultatet av vaskingen. På en eller annen måte har bryteren som starter den kjappe, klikkende forvarmingsprosessen (godt hørbar, derfor er det helt utelukket av ovnen startet før vi gikk fra borde) kommet i en mellomstilling - slik at den smalt over i på-stilling en stund etter at vi hadde gått. Vi prøvde å sette bryteren i en slik stilling med takstmannen til stede - og det var skremmende enkelt å få til.

Alternativ to er feil/vakkel i bryter eller elektrisk anlegg. Noe som heller ikke kan utelukkes. Ovnen har ikke vært i bruk / tent siden august i fjor, så her er det par små sjekkpunkter for dere som har liknende brennere: Se til at bryteren fungerer som den skal - at ovnen faktisk tenner!

Alle med båt vet at korrosjonen herjer vinteren igjennom, og at det ofte kreves både elektrospray og skrujern for å få liv i instrumentene når sesongen starter. Bryteren kan derfor ha blitt slått på ved et uhell under vaskingen - mens tenning først skjedde etter at strømmen hadde kjempet seg gjennom et halvt års eiring.

Det er vanskelig å få en oversikt over skadene før båten er vasket helt ned. Bulkete takplate, diverse elektronikk med liten sans for sotpartikler, tekstiler, seil og diverse utstyr. Alt er for øyeblikket dekket av en svart, tjukk hinne.

Men det kunne naturligvis gått så mye verre. Til tross for at brannvarsleren må ha holdt en skikkelig konsert så lenge det varte, og tjukkrøyken må ha stått

opp av alle luker var det ingen som oppdaga hva som var i ferd med å skje. Noe som tyder på at branntilløpet begynte å produserer varslervennlige røykgasser først seint på natta eller tidlig om morraen. Det var folk ute og gikk på pirene i båthavna til godt etter ett, og ingen verken hørte eller så noe fra Ariel etter at vi forlot båten ved femtida.

Og alt dette skjedde i et maritimt miljø med ekstra mye brennbart.... Bare prislappen på nærmeste nabo er en snau million, og på nabopirene ligger det store formuer fortøyd i form av hvit, lekker gelcoat og strøkne linjer. Hadde Contrasten tatt fyr, ville i hvert fall de nærmeste båtene blitt med i bålet... Skrekk og gru!

Sannsynligvis døde flammene ut av mangel på oksygen. Men bare en liten, ekstra tilførsel - for eksempel en luke som ble åpna - kunne ha satt igang en eksplosiv brann.

Hvorfor fortelle denne historien til andre enn takstmann og forsikringsselskap? Fordi det er noe å lære for absolutt alle: Ta ingenting for gitt, aller minst utstyr om bord som 'alltid' har oppført seg eksemplarisk. Sjekk - og dobbeltsjekk - og slå av alt som kan gi næring til en brann. I vårt tilfelle hadde en avslått hovedbryter gjort susen: Ingen strøm - intet liv til en Wallas-brenner med hang til sjølstarting...

Nå gjenstår det å se hva Fender Marine sier, om det er tid nok til å vaske ned og sjaine båten før feriestart i begynnelsen av juli. Kort sagt: Om...


Fra brann til restaurert båt - dag for dag
Siden dette er min aller første brann - i en alder av 55 år - så blir det nitid loggføring. Og forhåpentligvis noe matnyttig også for andre som vil komme til å gjøre de samme ubehagelige erfaringene. Båthavna er full av ekspertise på området - Svein-Morten har vel alene håndtert flere oppussinger etter branner enn jeg har forbrukt sokkepar i løpet av et langt liv. Og han vet alt om hvor omfattende det fort kan bli. Du har - som jeg skrev over - ingen peiling på omfanget før båten er helt tømt, og interiør og skrog er vaska ned etter alle kunstens regler. For å si det sånn: Jeg gleder meg ikke til de nærmeste ukene - men det er ingen vei utenom...

Forholdet til selskapet fikk imidlertid en skikkelig flying start. Som det går fram av lista under: Det tok under ett døgn fra brannen ble oppdaget - til rengjøringsfirmaet hadde vært på befaring. La oss krysse fingre for at resten av prosessen går like smurt!

  • 15.06.08 17:00
    De siste to vinduene montert i løpet av dagen, og båten rydda etter full rundvask før sommeren, lufttørker og batterilader på. Vi skalka - og forlot båthavna
     
  • 16.06.08 15:15
    Retur båthavna for å renskjære sikaflexen rundt vinduene, lukene åpnes - og brannen oppdages
     
  • 16.06.08 15:45
    Hjem for å finne polisen og kontaktinfo. Norske Sjø / Fender marine ringes, det opprettes en skadesak, 1188. De tar kontakt med lokal takstmann
     
  • 16.06.08 16:00
    Brannen/branntilløpet (hvor går grensen egentlig?) meldes til Troms Politikammer. Tilsynelatende ingen interesse for å starte etterforskning, anmeldelsen går rett i papirhaugen. Ny telefon til kammeret seinere om kvelden bekrefter dette: Åstedet behøver ikke sikres siden både takstmann og jeg hadde tatt mange bilder...
     
  • 16.06.08 16:30
    Takstmannen ankommer båten (utrolig kjapt!), besiktiger og tar bilder. Og begynner på formalmølla: Skaderapport og bilder til Bergen.
     
  • 16.06.08 18:45
    Første epost til claims@fender.no - inneholder status så langt, samt spørsmål om skadeskjema
     
  • 17.06.08 09:30
    Skademelding (underskrevet papirutgave i posten, digital per epost) samt årsaksdrøsing og justering av avgangstidspunkt 15.06 sendes claims@fender.no per epost.
     
  • 17.06.08 10:15
    Epost-bekreftelse fra Fender marine: 'Rapportene er mottatt og takstmannen er i dag bedt om å ta kontakt med deg med tanke på å starte rydding/nedvasking. Han vil koordinere/lede dette arbeidet lokalt'.
     
  • 17.06.08 11:00
    Telefon fra takstmannen, med avtale om befaringstidspunkt med rengjøringsbyrå
     
  • 17.06.08 11:45
    Polygon på befaring, konstaterer mye jobb... Spesielt taket ser dårlig ut pga. varmeutvikling/fastbrent sot. Drar 'hjem' for å utarbeide et anbud på rundvask av båt og innhold, rengjøring av elektronikk og gassing (luktfjerning)
     
  • 19.06.08 18:00
    Ny telefon fra takstmannen, som forteller at de nå har fått et tilbud fra Polygon. Etter avtale blir dette delt opp - slik at Polygon står for rengjøring og funksjonstesting av alt det elektriske. Dvs. de demonterer og tar alt med til verkstedet for helsjekk. Og reparerer / ev. sanerer hvis det viser seg å være uøkonomisk å reparere. Samt at de skal foreta nødvendig ozon etterbehandling for å få båten mest mulig luktfri.

    Tømming av båt, støvsuging og vasking blir gjort av to som forsikringsselskapet hyrer på timebasis. Og arbeidet starter allerede imorra. Takstmannen har fått nøkkel til båthavna, organiserer alt, og finner også kreative lagringsmuligheter. Så får vi se når vaskejobben er gjort - om ca. en uke - hva slags skader det egentlig er snakk om. Krysser fingre...
     
  • 20.06.08 15:30
    Befaring i båten sammen med takstmannen og en av gutan som skal stå for rengjøringen. Vi la en enkel strategi for rekkefølgen i operasjonene: Først fullstendig støvsuging av absolutt alt, noe som sannsynligvis kan berge mye av det mer perifere utstyret som primært har fått sotnedfall, ikke direkte varme. Før jobben med å ta ut alt løsutstyret begynner. Det blir lagret i garasjen til takstmannen fram til båten er klar for 'innflytting' igjen.

    Og når alt er ute: Ny støvsuging - før de første vanndråpene treffer overflatene. Polygon veileder i vaskeprosessen og står også for en del av rengjøringsmidlene som skal brukes. Og fordelen med tom båt er at det går veldig greit å å søle med vann. Alt havner i kjølsvinet og kan enkelt fjernes derfra. - Arbeidet blir påbegynt i løpet av helga.
     

  • 23.06.08 15:30
    Nå er det nøyaktig en uke siden brannen ble oppdaget. Og dagen for den store nedturen. Et besøk i båten etter jobb ga intet håp om ferieklar båt i månedsskiftet / starten av juli. Det meste av løsutstyr og madrasser er nå tatt ut og ligger lagret i en garasje i byen. En av de to som skal vaske sto - iført ansiktmaske - og plukket ut enkeltgjenstander og grovtørket dem med papir. En oransje Vax uten verken støvpose eller finfilter (i praksis sot rett-inn - rett-ut) sto på dørken. Og alt var ubeskrivelig svart! Det er virkelig sot overalt...

    Med andre ord: En avansert vaskejobb for proffer - med behov for mye vann og mange kjemikalier. Skal vi unngå å måtte kle båten fullstendig på nytt innvendig. Her nytter det lite å pirke i overflaten - det må sterkere lut til skal det være noe håp om å få plast og treverk tilstrekkelig rengjort. Og tekstiler og madrasser tør jeg ikke engang tenke på... sukk - Jeg utsetter med vilje en ny visitt et par dager - i håp om at det skal være mulig og se merkbar framgang i forhold til mandagens nedtur...
     
  • 25.06.08 19:00
    Kort tur nedom båthavna etter sein jobb - primært for å få strøm i båten. Vasketfolket trengte varmt vann - og som vanlig hadde jordfeilbryteren konka. Det slår aldri feil: En litt fuktig dag - og alle svakhetene i Polarhavnas alt for skrøpelige strømopplegg viser seg. Nå tror jeg at vi omsider har lokalisert mitt problem til kabelen som går fra lysmasta og til måleren/stikket mitt. Drøye to meter rett over (dvs. under dekket til) flytebrygga.

    Jeg ser litt lysere på framtida etter visitten. For det hadde skjedd en merkbar forbedring - sjøl om det er laaaaaaaangt igjen til en standard som - etter å ha satt alle normer til side - kan kalles 'rengjort'. Men det aller verste av sot er i ferd med å forsvinne. Deler av treverk og skutesider er nå grovvaska med diverse vaskemidler, og i dag fikk de forsyninger av et vidunderstoff fra Polygon som sørga for at til og med det hvite i plastbelegget begynte å dukke fram gjennom sotlaget.

    Men - som sagt: Det gjenstår en megajobb - og jeg lurer på om det virkelig går an å få båten tilbake i god, gammal skikk uten en total renovering. Det trengs imidlertid ytterligere noen dagers jobbing - og ditto rengjorte flater - før vi i det hele tatt er i nærheten av å kunne trekke noen konklusjon.

    I mellomtida jobber de to pæningan ufortrødent videre etter 'spise en elefant'-metoden - ustoppelige, bit for bit. Nedsota, nesten til det ugjenkjennelige gyver de løs på utfordringene med enkle midler. Det er imidlertid snakk om å få tak i en liten høyttrykksspyler i tillegg - noe jeg tror kan være ganske lurt. En slik - kombinert med en lavtrykksspyler fylt med superrens kan være et gunstig 'radarpar'. Kjølsvinet er romslig og pumpa har god kapasitet - alt som trengs i tillegg er å dekke til skuffer og skap før jobben settes igang. Fuktigheten forøvrig er enkel å bli kvitt - Vax vannsuger har de jo allerede... smil
     
  • 26.06.08 12:00
    En slik prosess er sannsynligvis en berg-og-dalbane for alle frustrerte eiere. Det ser høvelig håpløst ut i utgangspunktet - og underveis! - men gradvis gror håpet fram, omvendt proporsjonalt med mengden sot og aske under dekk.

    En god dag - i betydningen: Det virker som ting går rettvegen. Takstmannen ringte og informerte om stoda på flere fronter, samtidig som han ville ha navnet på firmaet som kan framskaffe nytt plastbelegg til taket. (Takk nok en gang, Maritim Center) Han kunne samtidig fortelle at det var mye på gang:

    • De ville gjerne kle takelementene med nytt belegg først som sist - når de allikevel må ta dem ned for å rengjøre tak og plater. (Spray kontaktlim og nytt belegg)
    • Sofaer og tekstiler skal renses etter alle kunstens regler
    • Alt som var plukka ut av båten skal rengjøres skikkelig før det bæres ned igjen
    • Status på vegger og skrog innvendig er litt uklar, siden vi ennå ikke vet hvor mye som lar seg rengjøre. Så her må det fintenkes. Har sjekka en del malerfirmaer / Jotun - om de har produkter som egner seg. Men det ser foreløpig dårlig ut. Enkomponent oljemaling er det eneste - tokomponent blir for lite elastisk siden belegget kan presses litt inn. Men jeg avventer flere svar, og takstmannen driver og sjekker på sin kant. Er vi skikkelig heldige, er det bare skaden over ovnen som er kritisk, og må repareres - i betydningen utstyres med ny overflate.

    Det er sikkert nok andre utfordringer - men de får komme etterhvert. Stikkord: Blank og skinnende aluminium (mast, vindusrammer osv.) som er fullstendig svartelkosert... I alle fall varslet takstmannen en storoffensiv til helga - så kanskje det blir seilbåtferie i år også?
     
  • 28.06.08 20:40
    Telefon fra takstmannen mens jeg satt på yttersia av Rebbenesøy i lag med FSG-ere og THPK-ere på fellestur. Han lurte på hvordan frontplatene til skuffrekkene under sofaene var festet i nedkant....! De driver nå og skrur av alt for kunne kjøre på med rensemiddel og høyttrykk. Så det er tydeligvis mye på gang!
     
  • 29.06.08 19:30
    Ny oppdatering fra takstmannen. (I love this!) som fortalte at de har konsentrert seg om piggen og toilettet i dag, og - som varslet - kjørt på med rensemiddel og høyttrykk. Men at de i tillegg må gå over med rensevæske 'manuelt' for å få tatt siste rest. Så i løpet av onsdagen regner han med at de har fått tatt det grøvste, slik at vi kan gå igjennom båten om ettermiddagen og gjøre opp status så langt.

    Noen ferietur denne uka er utelukket - men det går seg til, sakte men sikkert: Taket er tatt ned, og sotlekkasjene gjennom lister og skruehull er vasket bort. Platene er også rengjorte, og blir trukket med nytt belegg før de skrus opp igjen. Messing og aluminium kommer til å skinne som om alt var kjøpenytt, påhengeren er polert(!), skuffene støvsuga og vaska osv. osv. Jeg fikk bare en foreløpig status - og får se resten når vi møtes onsdag.

    Wallasen har også fått dødsstøtet. Og jeg får den erstatta med en ny. Helt greit for meg - siden vi ikke aner hva som gikk feil. Og å ha en potensiell trøbbelmaker med nykker i båten føles ikke noe særlig ålreit. Jeg snakker med Maritim Center imorra for å sjekke om de har den frittstående modellen i parafinutgave inne.
     
  • 01.07.08 12:00
    Ny telefon fra takstmannen. Denne gangen var budskapet en skikkelig nedtur: Polygon hadde 'parkert' jobben med båten min pga. en annen, større båtbrann. Og sofaer og madrasser kunne ikke tas før tidligst om et par-tre uker. Ergo: Ingen rensa madrasser - ingen sommertur. Dessuten var det håpløst å få tak i håndverkere til takjobben og til det som måtte males før etter at fellesferien var over. Jeg hang skikkelig med hauet resten av arbeidsdagen.

    Vi avtalte imidlertid å treffes i båten etter jobb for å gjøre opp status så langt i prosessen. Siden onsdag blir siste hele arbeidsdag for takstmannen og slekta før de tar ferie. Med på befaringslasset ble også en gammal malerkompis og kompanjongen hans. Slik at vi kunne få et tredje (eller er det fjerde?) forslag på hvordan vinylbelegget i båten best kunne males. Det var nok av teorier, men vi ble enige om at maleren og takstmannen samkjører seg etter å ha innhentet enda flere fagråd imorra.

    Takstmannen og jeg gikk også igjennom status på en del av elektronikken ombord: De to leselampene nærmest sjølve brannstedet har sagt takk for seg - sannsynligvis er bryterne fulle av sot. Mens den framre lampa på styrbord side er helt nedsota. Den fyker derfor også ut, sammen med nedsmelta lysstoffrør i pantry.

    Kjøleboksen virker heller ikke for øyeblikket, sannsynligvis fordi strømmen fór da Wallasen ble fjernet. (Ny Wallas kommer kanskje til byen imorra.)

    Avtrekksvifta bak på babord side har mista deler av et rotorblad i kampens hete - og kastes også.

    Ellers fungerte radioen fint - og instrumentene ser helt greie ut. Men om de virker får vi først sjekka når det blir fart i båten igjen. For det har vært bra varmt i salongen! Takventilen er smelta ned, og ledninger og koblinger oppunder takplatene har sannsynligvis fått sin del av julingen. Koblingspanelene over kartbordet har garantert også fått mye sot. Det blir med andre ord ganske spennanes å se om alt virker! Spesielt når den øvrige elektronikken - som er til rens hos Polygon - er tilbake på plass.

    Men - til tross for all innsatsen og spesialvaskemidlene: Vinylbelegget i hele båten var fremdeles høvelig nedsotet og skjoldete. Og fagkunnskapens forslag var maling av absolutt alt. Noe jeg hadde høvelig lite lyst på: Masse malte flater som ikke tåler verken fukt og slitasje, og mykt, fleksibelt belegg som 'slipper' malingen etter kort tids bruk... Skrekk og gru!

    Vel hjemme begynte tankene å kverne. Og jeg fikk ikke ro før jeg hadde tatt turen ned til båten for å teste ut et gammelt 'triks': Pingo kraftvask. Utstyrt med svamp og bøtte med varmt Pingo-vann gikk jeg løs på forpiggen. Og snart var vannet kølsvart og tak og vegger litt mindre nedsota. Og etter full rulle med høyttrykkspyleren så det faktisk bedre ut! Så bra at jeg for første gang innså at jeg kanskje kunne slippe unna med maling av kun belegget rundt brannstedet og langs vinduene på begge sider.

    Takstmannen lovte at de skulle ta seg nok en runde eller to med Pingo og høyttrykksspyler for å se om de kunne få vekk enda mer sot. Og er vi heldige - og fører den ekstra innsatsen fram - kan vi kanskje beholde belegget umalt i resten av båten? Krysser fingre for avklaring i løpet av morradagen...
     

  • 02.07.08 13:30 - 19:00 (Betalt egeninnsats)
    Rett fra jobb til Maritim Center for å ta ut utstyr. Tre salonglamper, lysstoffrøret over Wallasen, ny Wallas (gryteholderne kommer ettersendt), Sikaflex/pumpe og primer. Men gardinstenger og fester hadde de dårlig med. Vi må nok en tur i Tromsdalen.

    Brukte ettermiddagen på å skru opp nye lamper, trekke ny kabling til Wallasen - og feilsøke bryterpanelet. Deler av strømmen midtskips på babordsida har forsvunnet - og etter å ha spylt gjennom alle koblinger og sikringer med både Maritim og vanlig CRC var det en stor, kølsvart dam på kartbordet. Panelet fikk seg to runder til i løpet av kvelden - mens fargen på spillvæsken gikk fra sukkerkulør til svart te. Periodevis ble det liv i punktene som mangla (leselampa under kartbordskapet, bakerste lampe i salongen og leselampa i piggen - alle på babord side) når jeg lirka og styra bak på panelet. Så nå skal alt få lov til å stå og godgjøre seg natta over - forhåpentligvis blir det kontakt igjen når ting tørker.

    Men motormannen min på Skattøra har fått beskjed om å se etter paneler som har fått litt mindre brutal behandling enn mitt. Det er mye rart som ligger og flyter på/rundt båtverksteder. Han monterer forøvrig også Martec feskvannskjølinga før ferien, slik at alt kommer på plass - og nymotoren er klar til å overta når den gamle MD7A-en omsider sier takk for seg. Om dager/uker/måneder/år. Men enn så lenge står den nye trygt på bukken på Skattøra.

    Men Wallasen ble ikke montert. Mangler både koblinger og tang - og vil i tillegg gå en runde med Asle på Martim Center. Mulig at jeg lar den stå i esken til over ferien, kjører på vanlig primus - og lar han montere den forskriftsmessig etter at fellesferien er over - og køen hans er redusert til - meg.

    På malerfronten var de også blitt enige. Først en metallprimer(?) for å sørge for at soten ikke slår igjennom - og deretter maling. Kompisen skulle visstnok levere anbud? I så fall setter vi han på tapetsering og montering av taket også. Den gamle festemåten blir sannsynligvis vanskelig å rekonstruere, derfor skal jeg sjekke om vi får tak i flere nye teaklister - og heller dobler antallet slik at vi får lister også midt på platene som erstatning for de skjulte, overtapetserte variantene som var tidligere.

    En av sofaene har vært på testrens, og tilbakemeldinga var veldig positiv. Så nå leveres alle madrasser/tekstiler til ISS Norge på Strandvegen - og skal være rensa, ozonbehandla og klar til avhenting seinest fredag.

    Dagen ble avsluttet med telefonrunde. For å avtale overlevering av kjølerkit og inspeksjon av alt innholdet i båten som nå ligger lagret i en garasje på Alfheim. Støvsuget, trykkluftblåst, delvis vasket. Vi sjekker - sanerer om nødvendig - og får hjelp til å kjøre ned alt som skal tilbake i båten i løpet av helga / tidlig i neste uke. Slik at det blir ferie til slutt. Men før den tid må Polygon ha levert tilbake VHF, PC osv. slik at vi får navigasjon og kommunikasjon på plass.
     

  • 04.07.08 17:00
    Da jeg endelig følte at ting var på skinner kom telefonen fra takstmannen: Som bekreftet noe som ble sagt i forbifarten under garasjeinspeksjonen i går kveld: Klær, elektronikk osv. som er eldre enn 5 år er per deff ingen ting verdt i det endelige oppgjøret. Med mindre båten blir erklært totalskadet og/eller havarerer. Da får jeg tilbake hele verdien av alt ombord - i tråd med total forsikringssum.

    Men i skadesaker som min slår aldersregelen på komponenter og utstyr inn. Sjøl om Bergen bekreftet at det utvises skjønn, og at det - uansett alder - betales ut en minimumserstatning på 20% av nypris. Og siden takstmannen også samtidig kunne fortelle at Polygon - etter å ha brukt tre uker! - hadde meldt tilbake at kun VHF-en var verdt rengjøring, betyr dette at både kart-pc, konverter og lufttørker omtrent er ikke-eksisterende i sluttoppgjøret.

    Ergo: Minimalt er gjort - og uten kart kommer vi ikke langt utafor moloen. Hadde Polygon satt en rakett i r.... og gitt oss svaret betydelig tidligere, hadde vi fått rimelig tid til å prøve rengjøring sjøl. Alternativt gått i dialog med selskapet om erstatning / funnet erstatningskomponenter. Tidsnok for å klare å stable på beina en høyst uferdig - men i det minste seildyktig - skute.

    Så mye for proffene. Polygon stiler nok høyere - og hadde fått inn større (og sannsynligvis mer lukrative?) skader. Sånn sett kanskje ikke riktig partnervalg for små privatbåtskader hvor gevinsten er begrenset? Nå ender selskapet opp med kun den avsluttende ozonbehandlingen av sjølve båten - etter at ISS Norge stilte opp på kort varsel og påtok seg rensingen av møblene. All credits til dem. Jeg ville tatt godt vare på sånne kontakter hadde jeg vært Norske Sjø.

    Men nå er ferieplanene som involverte seiltur på Helgelandskysten definitivt skrinlagt - og erstatta av flybilletter sørover og et langt mer langsiktig tilbakeføringsprosjekt som neppe er i mål før seint på høsten. Og som inneholder elementer som oljing av alt treverk, nytt tak og nytt trekk rundt vinduene / alternativt malingsprosjekt med usikker utgang, motering av Wallas, feilsøking/komponentbytte i sikringpanel, montering av resterende innredning...

    Og til slutt: Tilbakeføring og montering av alt utstyret i båten etter at også siste rest av sot er fjernet. Ingenting skal ned i båten igjen som ikke er skikkelig rengjort, alternativt sanert. Og ingen av disse arbeidsprosessene blir jeg involvert i. I stedet for timebetalt innsats på forsikringsselskapets regning bruker jeg heretter min knapt tilmålte tid på å prøve å rense, vaske og berge alt det som ikke blir dekket av forsikringen. Så får andre - og proffere - aktører stå for resten av jobben.

    Sånn sett helt i tråd med anbefalingene fra Svein Morten da skaden var et faktum: "Uansett hva du gjør som må du ikke - jeg gjentar: IKKE - gå inn på en deal hvor du påtar deg å gjøre deler av jobben sjøl, betalt av selskapet. Du kommer til å ende opp i en hengemyr av uklare ansvarsforhold, diskusjoner om timelister og et resultat som er - i beste fall - bare halvbra". Båtreparasjoner blir fort komplekse og kompliserte - og er ikke en arena for amatører.

    Dermed blir det sånn: Vi overlater arenaen til takstmannen, hjelperne hans - og håndtverkerne som kommer til å levere anbud på de gjenstående reparasjonsjobbene.
     

  • 01.08.08 21:15
    Tekstmelding fra takstmannen - første livstegn etter sommeren:
    'Hei. Har du nr. til din venn som kunne gjøre noe av arbeidet i båten. Tenkte å få i havn avtaler med de som skal ombord å jobbe slik at vi blir ferdige i rimelig tempo. Når er du tilbake i byen? Jeg har ferie kommende uke, men satser på å være i sving uke 33. Ha en fin sommer!
     
  • 26.08.08 11:45
    Endelig - epost fra takstmannen. Som kan fortelle at førstevalget med hensyn til snekkerfirma har fått jobben med taket og vindusveggene. Førstevalg fordi de har en mann i staben som har jobbet mye med båtinnredning tidligere. Avhengig av bestillingstid på mahogny regna han med at de kunne begynne i løpet av et par-tre ukers tid.

    Oljingen av treverket må imidlertid gjøres før dette, og takstmannen skal ordne arbeidskraft / snakke med snekkerne - slik at de minimum kvalitetssikrer denne jobben.

    Maritim Center er hyra for å ta det elektriske. Dvs. å gå over sikringspanelet som nå har stått og godtgjort seg i CRC i nesten to måneder - og montere den nye Wallasen. Tidspunkt: 16. september.


Og så gikk det meste i stå....

Resten av prosessen ble en studie i forsinkelser. En uendelig rekke med småting som - summert opp - gjorde at 2008 ble til 2009. Og høst og vinter til vår - før Ariel endelig begynte å likne på sitt gamle 'jeg'.

Jeg nevner i fleng: Flere ukers venting på lisensiert mahogny, forsinkelser på grunn av finanskrisa (snekkerne ba tynt om å få 'slakk' nok til å rekke å avslutte en større anbudsjobb i tide for ikke å miste posisjon vis-a-vis byggherren i et trangere marked), dårlig vær, sjukdom... osv. osv. Samt det faktum at sesongen allikevel var spolert - at det ikke lenger hastet med å bli ferdig før ny sesongstart i april/mai 2009.

Det eneste som 'brant' (heldig uttrykk...) litt var å få frigjort garasjen til takstmannen før snøen kom, derfor bytta jeg litt mer tid til snekkerne mot plass på varmlageret deres. Alt av utstyr og inventar ble flyttet over, og sofaene og de største gjenstandene ble kjørt ned til båten og plassert i forpiggen. Slik at ikke presenning og vinteropplag skulle gjøre det vanskelig å få dem ombord på et seinere tidspunkt.

Nå satte imidlertid alt det dårlige været og vinden i desember en stopper for det prosjektet - opplaget altså. Derfor ser det ut til at Ariel får oppleve sin andre vinter uten innpakning - med meg som eier. Så sluttresultatet bør bli bra!


... før ting endelig ordnet seg

Før påsken 2009 satte inn hadde snekkerne endelig gjort seg ferdige under dekk - inklusive oljing av treverket. Nye gardinstenger var montert (mens gardinene skulle målsys så snart stoffet ankom), bryterpanelet skiftet og det viktigste elektriske sett over.

Nå gjenstår bare en masse egeninnsats i form av vasking og støvsuging av absolutt hele båten og det meste av utstyret som ble plukket ut i juni 2008. Noe skal transporteres hjem - men brorparten skal tilbake i skuffer, skap og stikkøyer ombord - når det har blitt tilstrekkelig rengjort for sot og lagerstøv.

For jobben som ble gjort for et år siden er høyst varierende - viser det seg når jeg har fått tid til å kikke igjennom kassene på snekkerlageret. Mye er plukket rett ut av skap og skuffer og lagt i søppelsekker i den (sotete) tilstanden det var, annet er skikkelig rengjort, mens atter annet er høvelig sjabby takket være porøse overflater og/eller vaskernes problemer med å skjønne forskjellen mellom ferskvanns- og saltvannspumpene i pantry. For å si det sånn: Gjenstander vasket i oppvarmet saltvann og såpe er i beste fall 'interessante' etter et års lagring...

Og til slutt er det et par umulige - og så langt uløselige problemer. Cockpitteltet er et av dem. Så nedsota og svart at det er vanskelig å kunne seg for seg at det noen gang vil kunne bli rent igjen. Så langt har ingen gjort noe forsøk - og et nytt koster fort opp mot ti tusen.


Finale - og oppsummering

Vi skriver 29. april 2009 - og jobben er på det nærmeste gjort. Nesten et helt år etter den famøse sommerrengjøringen. I dag ble de nye gardinene hengt opp - og de passet perfekt. Cockpitteltet ble hentes hos ISS i morges, og var - med unntak av en svart, oljeliknende flekk (benarolje?) som ikke lot seg fjerne - nesten som nytt. Bort sett fra flekken (som også gjenfinnes på madrassen i stikkøya - vaskerne må ha sølt noe over begge helt i starten av oppryddingsfasen) så er det umulig å se at alt hadde vært dekket av sot bare et døgn tidligere.

Vi har tilbrakt noen dager i båten etter påske. Det meste av tida har gått med til å hente utstyret på lageret, støvsuge og vaske hele skuta og alt 'innboet' - samt rydde det inn i skuffer og skap.

Snekkernes siste rengjøring av lageret sitt hadde lemna et flere millimeter tykt sagspon- og pussestøvlag på absolutt alt, men takket være tilstrekkelig med varmt vann og støvsuger ble det meste gullende rent. Hadde du ikke visst bedre, kunne du tro at tidsmaskiner eksisterte. Nå ser det mest ut som det gjorde for et år siden. Bare listene i taket forteller at det har skjedd noe. Det er dobbelt så mange av dem, siden det ikke lenger var mulig å feste takplatene på gammelmåten.

En seiltur har det også blitt tid til. Halvveis ned Balsfjorden i frisk vind for å se om alt fungerte. Og det gjorde det. God båtfart både på kryss og lens, gode seks knop begge veger. Og skipperen var lykkelig og storfornøyd!

Men vind og vær har herja skikkelig med instrumentene i vinter. Så nå har bra kurs på svenske kroner resultert i bestilling av både Nexus instrumentpakke (vind og logginstrumenter, trådløs vindinstrument til mastetoppen og logg/lodd) og enkel kartplotter for cockpitmontering. Som erstatning / supplering av PC-en på kartbordet. Dermed er vi oppe i tre separate GPS/kartkjeder. Det bør holde.


Epilog

Månedsskiftet mai - juni 2009, og endelig er punktum satt for prosessen som startet for nesten et år siden. Sluttoppgjøret fra Fender Marine - som omfattet et 'oppsamlingsheat' av mange småregninger, inklusive egeninnsatsen - står nå på konto. Alle nye instrumenter er ferdigmontert, og båten er helt ferieklar. Om et par uker kaster vi loss og seiler sørover.

And that concludes the votes from the Norwegian jury...




piltilbake

© Tekst og bilder: Bent Svinnung