Ariels regattaresultater | |
2003 -2003-sesongen var en ren Lofot-sesong. Ariel ble seilt ned i starten av juni og var ikke tilbake i Tromsø før i starten av september. Og siden hun heller ikke kom på land dette året (båthavna i Stamsund psyka ut, de var redd for at skuta skulle vri seg og velte, siden de bare hadde et sett med sidestøtter) var det uaktuelt å seile de siste tirsdagsregattaene med "bremsene på". Vestfjordseilasen dette året seilte vi derfor med Agalaus - mens Ariels single-hand transformering fortsatte ved kai i Stamsund. Årets "fangst": Alt av instrumentering (med unntak av VHF-en) opp i cockpit, vogge til Bruce'n - og ankerbrønn. Det kjæm sæ! 2002 blir derfor - slik det ser ut nå - siste regattasesongen på veldig lenge. Samtidig som single-hand prosjektet ble avsluttet høsten 2005 med rullesystem (Furlex 100S m/6mm forstag og ny rulle-genoa ble installert i 2004, men røyk sommeren 2005 - og ble erstatta av ei 200-rulle) ble ikke Ariel smurt før på slutten av denne sesongen - takket være en lang og innholdsrik padlesommer. Samtidig som interessen for regattaer var sterkt dalende - godt hjulpet av rotet rundt "etterjustering" av lystallet... Så dette blir nok det siste dere hører fra Ariel på denne fronten. I hvert fall med meg som skipper. Turseiling er mye morsommere! 2002Etter at fjoråret forsvant i et jobbe-fokk, hadde vi store ambisjoner om å få seilt regattaer i 2002. Ariel var oppe (i årets første penværsperiode) på Tomek i god tid før første tirsdagsregatta og ble stelt og kost med for at hun skulle ta fram godsida når sekundene telte. Og siste tirsdag i april var vi i gang. I tillegg til en anseelig mengde med tirsdagsregattaer - med til dels mye vind! Utrolig! - ble det mye farting land og strand rundt før presenningen kom på: 2. plass i klasse 2/3. plass overall på Karlsøya rundt i mai, 4. plass i klasse 3 på Vestfjordregattaen i juni og 5. plass i klasse 3 på Senja Rundt i juli ble fangsten. Vi prøvde oss også under Kretsmesterskapet på Sommarøy i august - men for en gangs skyld var det vår tur til å trekke i vindstilla-hatten. Men vi fikk gleden av å avslutte sesongen med seier i klasse 2 under Bymesterskapet i september. Amen. 20012001 ble en ikke-sesong, takket være værgudene, mye reiseaktivitet jobbmessig i juni og båtferie med ungene i august. Det begynte så bra - med nydelig sesongåpning mens snøen lå metertjukk i fjellene. Vindstille - som vanlig - men lekkert! Det siste holder som argument en... kanskje to ganger. Men når livet på tirsdagsregattaene nesten kun består av blafrende (så vidt) seil og knapt målbar framdrift er det grenser for hvor lenge humøret holder. At årets Karlsøya Rundt også havna i vindstilla var bare ytterligere en bekreftelse på at sund-seiling er kjedelig! Hvor er den hårete yttersida-seilingen, skikkelig offshore med vind og bølger? At årets utgaver av Hvalsafarien, Vestfjordregattaen, Senja non-stop også ble tålmodighetstrening bekrefter inntrykket av sesongen regattamessig. Den rake motsetningen til årets Lofoten-tur som ble både vind- og fartsfylt! DET er seiling! Så - med mindre det skjer noe dramatisk med været neste sesong, er det takk og farvel til sløve tirsdagsettermiddager rundt Tromsøya - til fordel for bøye i Bellvika og aksess til yttersida-paradiset hele sommersesongen! Meninga med livet... 2000Ingen krampe-tidlig, storformat regatta-start a la Shetland Race som i fjor men en stille og rolig oppkjøring med påsketur rundt Senja, etterfulgt av tirsdagsregattaer i mai en gang. Lettmatros og vinsje-gorilla Arnolf (gammal padlekompis som i perioder nesten har konvertert etter mildt påtrykk hmmm) og padle/klatrekopis, seiltrimmer og med-strateg Bengt har utgjort kjernen i crewet På de største regattaene har vi faktisk bare vært to Bengt og jeg og det er naturligvis da vi har slumpa til å gjøre det best! Færrest mulig armer = minst mulig kaos Sjøl om det kan bli ille nok med det rotet vi klarte å stelle i stand "på egen hånd" ferskinger som vi tross alt er i gamet . Men lange regattaer og ditto legg som Senja Rundt ga ro nok til at vi klarte å få alt av seil til å stå akseptabelt, godt hjulpet av sideblikk i Dedekams lærebok i seiltrimming. Påsketuren fortjener vel forresten litt mer omtale: "Rolig" var vel en sannhet med visse modifikasjoner. Arnolf og jeg hadde det svært så hyggelig i slagan, ved kai på Finnsnes, Andenes, Hamn eller Botnhamn eller på svai på Helløya, pratende med båtfolk og sambygdinger. - Litt kaffe og småkaker ble det også tid til.... Men etappen som i utgangspunktet skulle gått fra Andenes til Tind ble alt annet enn rolig... Etter å ha stampa sørover rett i mot en god, sterk kuling/liten storm i noen timer lå alt løst under dekk og slang, mannskapet var delvis oppbløtt (Arnolf lekte ubåt på fordekket mens vi reva og skifta til en 4-er) og lysten på ytterligere timer med slamring og ufyselige forhold minimal... Så vi dro rorkulten helt over - og surfa oppover forbi Andenes med kurs rett mot Hamn i Senja i et tempo som ville gjort ferga grønn av misunnelse! (Nå var imidlertid det eneste grønne ombord skipperen - som i det urene farvannet utafor Andøya brukte mer tid under dekk med kart og GPS enn sunt var...) - Alt mens vi fantaserte om badstue/badestamp og en god middag etter ankerdammen. Men den gang ei: Hamn var lukket og låst, så det ble oljefyr og 3-retters under dekk i stedet... Og - typisk nok - neste dag var det havblikk og ren motoretappe rundt Nord-Senja. Jeg prøvde å plystre på vinden, men det hjalp ikke.... (Ellers florerer IKKE overtroa ombord: Så kvinnfolk, plystring og paraplyer er helt greit Men pakkrammesekker? Nei, DER går grensen!)
|